DOI: https://doi.org/10.25043/19098642.178
Cover Image

Conceptual design of a 20 TBP port tugboat for the "Bahía Málaga" ARC Naval Base

Orlando Royet del Gallego, Diego Orozco Howard

Abstract


This work is part of the development of a conceptual proposal for a 20-ton bollard pull harbor tug, for the support of vessels no greater than 7,500 tons of displacement with safety standards for port maneuvers within the jurisdictional areas of the Colombian maritime authority (DIMAR) for the Colombian Navy.

The design of this vessel was focused in providing the best opportunities to take into account, because the Colombian Navy fleet will have new vessels with greater displacement by the year 2030, this growth will be require the acquisition of new tugs.

The execution of this design was based on the regulation of the "American Bureau of Shipping", abbreviated ABS, complying with all the specifications and parameters of a harbor tug.

The Colombian Navy units of this type are currently boats whose useful life is over 5 years, which entails unsafe maneuvering, risking human lives and the units themselves. Currently, the Navy requires new towing services to comply with its institutional mission.

This project seeks to develop a conceptual design for future projects to undertake the construction of this vessel. In this way, we will be fulfill the development objectives of the Strategic Surface Force the Faro 2030 Plan.


Keywords


Bollard pull; autonomy; advance Resistance; Van Oortmerssen

Full Text:

PDF HTML

References


ABS. (02 de 2012). ABS. American Bureau of Shopping. Houston, USA.

ACEVES ESCUDERO, J. (2010). Remolcador Tractor de Puerto de 30T. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Navales.

ALVARIÑO CASTRO, AZPÍROZ AZPÍROZ, MEIZOSO FERNÁNDE, R. (1997). EL PROYECTO BÁSICO DEL BUQUE MERCANTE. Madrid: Fondo Editorial de Ingeniería Naval Colegio oficial de Ingenieros Naveles.

ARMADA NACIONAL. (29 de Abril de 2005). Resolucion de DIMAR para Remolcadores. Colombia.

ARMON. (24 de Dieciembre de 2017). Obtenido de buque polivalente de salvamento marítimo LUZ DE MAR IIM 9320104: https://cx9aaw.wordpress.com/2017/12/24/buque-polivalente-de-salvamento-maritimo-luz-de- mar-imo-9320104/

BAQUERO MAYOR, A. (01 de 2011). Propulsión del Buque.

BARBUDO. (1993). Conocimientos Marineros. HEROICA ESCUELA NAVAL.

BESELGA RODRÍGUE, M. (1981). El remolque en el mar o remolque de transporte 1ra Edición. Sevilla: Artes graficas salesianas.

CASADO, I. S. (julio de 2010). Remolcador de altura. Cádiz, España.

CHERUBINO NICOLÁS, G. J. (Julio de 2010). Introducción a la Ingenería Naval. Argentina, Buenos Aires.

Courtesy of Sanmar A.S. (s.f.). Obtenido de VectRA 3000 series Tugs: https://www.ship- technology.com/projects/vectra-3000-series-tugs/attachment/vectra-3000-series-tugs1/

DAMEN. (Septiembre de 2015). Obtenido de Stan Tug 4013: https://products.damen.com/en/ ranges/stan-tug/stan-tug-4013

DAMEN. (Mayo de 2017). Obtenido de Stan Tug 1907 Ice Claass3: https://products.damen. com/en/ranges/stan-tug/stan-tug-1907-ice- class

DAMEN. (Holanda). ASD TUG 5114. Obtenido de https://products.damen.com/en/ranges/asd- tug/asd-tug-5114

DAMEN Shipyards Group. (2018). Obtenido de Remolcadores de Puerto: https://products. damen.com/es-es/clusters/harbour-tugs

DIMAR. (s.f.). Obtenido de DIMAR, MAPS: http://dimar.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=59e44745ca034 8658f8a049d81892933

DIMAR . (16 de 12 de 2004). Resolucion 0417. Colombia. edit.MARINO. (s.f.). Remolcadores Parte 5.ç

ESCOBAR GARCIA, N. (2017). Obtenido de El oro no siempre es dorado: bahía málaga, estrategias de turistificación en el pacífico colombiano: http://ecomanglar.org/wp-content/uploads/2013/06/Mapa-4-Areas- Protegidas.jpg

EYRES, G. J. (12 de Mayo de 2012). Obtenido de Ship Construction: https://es.scribd.com/ book/282546201/Ship-Construction

FERRI, Talleres CARRAL. (s.f.). FERRI. Obtenido de industria Ferri S.A.: http://ferri- sa.es/es/otros/

GARCÍA, C. P. (2017). Buenaventura, Cartagena, Santa Marta y Barranquilla, los puertos claves del comercio exterior Colombia. Revista de Logística, 01.

GARCIA, R. (22 de Noviembre de 2012). Ingeniero Marino. Artículo. Revista ingeniero naval.

GERR, D. (2001). Propeller Handbook. Maine, Camden: International Marine.

GOMEZ, A. O. (Octubre de 2012). Remolcadores y Actualizaciones de Salvamento Maritimo. Cantabria, España.

ITES-PARANINFO. (s.f.). SCRIBD. Obtenido de equipo de amarre y fondeo: https://es.scribd. com/doc/271405198/Equipo-de-Amarre-y- Fondeo

JARAMILLO, J. (27 de enero de 2011). http:// historia-maritima.blogspot.com. Obtenido de http://historia maritima.blogspot.com.

LARA, M. P. (julio de 2009). Anteproyecto de remolcador de altura de 35 T.P.F. Cádiz, España.

LARA, M. P. (Julio de 2009). Remolcador de altura 35 T.P.F. Ingeniero Técnico Naval Estructura MArina. Cádiz, España: Universidad de Cádiz.

LARSSON, L., & RAVEN, H. C. (2010). Ship Resistance and Flow (1a edición ed.). (R. P. J, Ed.) New Jersey, New Jersey, Estados Unidos:

The Society of Naval Architects and Marine Engineers.

LEMOS, E. E. (2011). modificación de un remolcador de altura para brindar servicios de remolque portuario en la ciudad de puerto bolivar. Guayaquil, Ecuador.

MEDINA GUERRA, A. (05 de 2016). Sistema de reducción de la resistencia. Barcelona.

MTU. (s.f.). Diesel Engine 12V 2000 M61. Friedrichshafen, Germany.

NAUTICEXPO. (2018). Obtenido de Virtual Expo: http://www.nauticexpo.es/prod/ posidonia-srl/product-33212-239217.html

REMOLCADORES. (s.f.). Diagrama de empuje para sistema de propulsión.

ROBERT ALLAN LTD. (s.f.). Obtenido de RAVE SERIES 2900: http://ral.ca/series/rave/

ROBERT ALLAN LTD. (s.f.). Obtenido de Naval Architects and marine Engineers: http://ral.ca/ series/rave/

TF JIMENEZ NOHORA, T. P. (2016). Proyecto buque. Diseño conceptual de un buque tipo CPV para operaciones de interdicción marítima en el pacífico colombiano. Cartagena, Bolivar, Colombia.

TTS MARINE. (s.f.). Nauti Expo. Obtenido de http://www.nauticexpo.es/prod/tts-marine/ product-31735-277143.html

ZF FRIEDRICHSHAFEN. (2017). Obtenido de Marine ZF: https://marine.zf.com/matran/#!/ dataSheet/542

ZHENJIANG NORMAN IMPORT Y EXPORT CO LTDA. (02 de febrero de 2010). Marine boat Bronze Flap Rudder. Obtenido de https:// norman0607.en.made-in-china.com/product/ gbIxLwRoLCcO/China-Marine-Boat-Bronze- Flap-Rudder-for-Sale.html


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM




Copyright (c) 2019 Cotecmar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 1909-8642 (Impreso)

ISSN: 2619-645X (Online) 

https://doi.org/10.25043/issn.1909-8642

Revista en OJS implementada por Biteca Ltda.